trainings en verzorgings tips | blaren en blessures

Blaren en blessures
Tijdens het lopen kan door een combinatie van wrijving en vocht een blaar ontstaan. Deze blaren zijn gemakkelijk zelf te behandelen en hoeven, mits niet te groot, geen belemmering te zijn voor het wandelplezier. Voor de behandeling moet u eerst de blaar en z'n omgeving ontsmetten. Prik daarna met een steriele naald de blaar aan de basis door (aan twee kanten). Druk met een watje vanuit het midden van de blaar al het vocht eruit. Smeer deze daarna met jodium of betadine in. Plak tot slot de blaar en omgeving met leukoplast dakpansgewijs af. Let bij het afplakker er goed op dat er geen verdikkingen ontstaan en dat de tape niet kan opstropen zodat er elders weer een blaar of blessure kan ontstaan. Kleine blaren kunne goed behandeld worden met speciaal daarvoor bestemde blarenplijsters. Deze werken als een tweede huid en verminderd de pijn door de druk die wordt uitgeoefend af te vloeren via de gezonde huid. Een ander bijkomend voordeel is dat de blaar niet doorgeprikt hoeft te worden. Dat zal voor groot deel van de wandelaars de eertse reden zijn deze plijsters te gebruiken.
Onderzoek uw sokken en schoenen naar de eventuele oorzaak. Bij blaarbehandeling nooit de huid wegknippen! Verwijder de leukoplast na de wandeling voorzichtig zonder de huid te beschadigen!

Kuitkramp
De bij wandelaars vaak optredende kuitkramp is gemakkelijk te verhelpen door met de ene hand de voorvoet omhoog te drukken (dus naar het scheenbeen toe) en met de andere zachtjes in de kuitspieren te knijpen. Bij blijvende problemem moet u natuurlijk altijd professionele help inschakelen.

Teennagels
Veel nagelproblemen komen voort ut het niet goed knippen van de nagels. Een te rond geknipte nagen kan leiden tot het ingroeien van de nagel. Dit kan zeer pijnlijk zijn (ik spreek uit ervaring). Ingegroeide nagels zijn door een huisarts of in het ziekenhuis goed te behandelen en komen daarna zelden terug omdat het nagelbed een speciale behandeling krijgt waardoor op die plaats geen nagel meer kan groeien. Om zoveel mogelijk van deze perikelen gevrijwaard te blijven moet u de nagels altijd recht afknippen.

Gewrichten (Enkels, knieen en heupen)
Het lopen van een lange afstand is leuk en natuurlijk een hele prestatie. Maar voordat u zicht stort op de lange afstanden moeten de gewrichten wennen aan de belasting die ze te voorduren krijgen. Stel dat u een afstand loopt van 40 km en dat uw gemiddelde stap een afstand overbrugd van 80 cm. Met deze gegevens komt zo'n wandeling neer op 50.000 stappen. Ofwel 25.000 keer het volle gewicht op het linker- en rechterbeen. Je hoeft geen arts te zijn om te begrijpen dat die niet zonder vorm van training kan. Loop daarom je eigen tempo en forceer niets. Luister goed naar je lichaam en neem de signalen die het afgeeft altijd serieus. Pijn is namelijk altijd een waarschuwing voor een beschadiging of defect van het lichaam.

Spieren en pezen

Voor de spieren geldt eigenlijk hetzelfde als voor de gewrichten. Laat ze wennen aan de belasting die ze tijdens een wandeltocht te verwerken krijgen. Bouw daarom de langeafstanden langzaam op zodat het spierweefsel zich kan aanpassen aan de activiteiten. Opzich is een beetje spierpijn na een wandeling zelfs lekker, maar het moet na een dag wel over zijn. Geen de spieren de tijd om te herstellen na een wandeling. Ga nooit te hard van start maar laat de spieren eerst op bedrijfstemperatuur komen. Als na een tijdje de spieren zijn opgewarmd doe dan

- wil je alle tips nog eens na lezen ga dan naar mijn wandel preventie blog

- wil je op de hogte blijven van het vierdaagse nieuws,ga dan naar de vierdaagse nieuws blog
- trainingstips,waar ga ik lopen,vierdaagse oproepjes,my sites en wandelsites je kubt het vinden op
  mijn wandel begin webblog

 

van welke site ben je gekomen:

de wandelstartpagina

de ninmeegse vierdaagse startpagina

de wandelstartpagina

de homepage van ton en joli

 

 

hier enkele verzorgings sites

Vocht en sport gaan samen

behandeling van blaren

blessure aanwijzer

 

heb je nog een tip voor een gezonde wandeling stuur dan een mail